29 Ocak 2012 Pazar

Memleket Meselesi (2010)

2010 yılının son günü gösterime girerek doğru seçim yaptığından şüphe duyduğum Memleket Meselesi, dram ve dram-komedi türünde iç güveysinden hallice 105 dakika sunuyor. Yönetmen koltuğunda oturan İsa Yıldız ayrıca senaryoyu da kaleme almıştır. İsa Yıldız’ın ilk filmi olmasına rağmen, kendisi daha önce “Cennet Mahallesi”, “Gazi”, “Acı Hayat” dizilerinin senaryosunu yazmıştır. Ahmet Uğurlu, Füsun Demirel, Tuna Orhan, Ahmet Kural ve Bora Akkaş oyuncu kadrosunda yer alıyor.

Emekliliği yaklaşan ilkokul öğretmeni Adil, inatçı ve doğruculuğu ile nam salmıştır. Bu özellikleri ile yıllarca sürgün yemiştir fakat son görev yeri olarak kasabasına tayini çıkar. Emekliliğine gün sayarken, kasabadaki genç bir polis tarafından tokat yer ve gururu yerle bir olur. İnatçı olduğu için de bunun peşini bırakmaz ve emniyet müdürlüğünden başlayıp son merciye kadar hakkını arar.

Mekan seçimi olarak Antalya’nın tercih edilmesi filmin başlığına yakışıyor. Eğer bu film büyük şehirlerden birinin merkezinde çekilseydi tam olarak memleket hissi yaratmayabilirdi. Zaten yönetmen İsa Yıldız’ın da Antalyalı olduğunu düşünürsek, mekan, dekor, kostüm seçimleri konusunda çok sıkıntı yaşanmadığını tahmin edebiliriz. Tabi ki bunun içine kasabalının şivesini de eklemek gerekiyor. Filmi izlerken küfürlü sözlerin rahatsız ettiğini söylemek yersiz çünkü günlük hayatta orta yaş ve üstündeki kasabalı halkı çekinmeden konuşurlar. Bu bilinmedik bir şey değil. Tüm bu olumlu düşüncelerin yanında, senaryosunu ne yazık ki beğenemedim. Konunun bilindik olması ya da şaşırtıcı olması buna sebep değil. Fakat 105 dakikaya yayılamayacak bir öykünün bu kadar dallanıp budaklanması ister istemez sıkıyor. Kadronun genişliği yanında karakter detaylandırmaları yavan geliyor. Pek çok kasaba filmi/dizisi izleyerek büyüyen bünye daha detaylı ve eğer türü komediye giriyorsa ince zeka espriler bekliyor. Yönetmenlik konusunda ilk filmi olarak takdir etsem de senaryoda sınıfta kaldığını üzülerek belirtmem gerekiyor. Üstelik bu kadar güçlü bir kadrosu varken ortaya çok daha sağlam proje çıkabilirdi. Siyasi içerikli mesajlar ve göndermeler yerini buluyor. Kasabalının kendi içindeki dengeleri de düzgünce oturtuluyor ama bunlar öykünün amacıyla çakışamıyor. Anlatılan şey çok dağılıyor ve sanki toparlanamadan bitiyor.
Kadroya gelince… Hepsi tek tek saygı duyulacak oyunculardır. Bu yüzden projenin eksik yanları oyuncuların performanslarıyla zaman zaman göz ardı edilebiliyor. 1952 Isparta doğumlu Ankara Devlet Konservatuarı Tiyatro Bölümü mezunu Ahmet Uğurlu, 1996 yılında “Tabutta Rövaşata” filmi ile en iyi erkek oyuncu Altın Portakal Ödülü almıştır. Mustafa Uğurlu’nun da abisi olan oyuncu, sayısız tiyatro, dizi ve sinema projelerinde oynamıştır. Memleket Meselesi’ndeki Adil Hoca’yı izlerken rol yapanın Ahmet Uğurlu olduğunu anlamak güçleşiyor çünkü usta oyuncu gerçekten keçi inatlı ve doğruculuk uğruna beklenmedik şeyleri yapan bir öğretmeni yaşatıyor. Yardımcı erkek oyuncu kadrosundaki Tuna Orhan ise Adana Altın Koza Festivali’nde en iyi yardımcı erkek oyuncu ödülünü almıştır. Bu ödülün hakkını da vermiştir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...