22 Mayıs 2012 Salı

Sinema Araştırmaları (2010)

Bendeki kitap :)

Seyirci koltuğunda oturmanın yanında ara sıra kitaplarını okumak hoşuma gidiyor. Burada yer verdiğim ilk kitap “Bir Film Nasıl Okunur?”dan  sonra Murat İri’nin yazdığı "Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar"ı size de sunmak istedim. Sinemaseverlerin; daha doğrusu sinemanın biraz daha kapısını yoklayanların okuması gerekenler arasında olduğuna inanıyorum. 2010 yılında Derin Yayınları’ndan basılan 328 sayfalık derleme oldukça geniş bir bilgi birikimini kapsıyor.

Kitap toplamda 16 bölümden oluşuyor. Her bölümde farklı kuramlar, dönemler, konularla ilgili hem teknik yaklaşımlar, hem de yol göstermeler bulunuyor. Bu açıdan sinemayla ilgilenen herkesin okuması gerektiğine inanıyorum. Murat İri o kadar güzel bir derleme yapmış ki, isteseniz bile kolay kolay bulamayacağınız yazılar mevcut. Yazılardaki örneklemeler sıklıkla filmler üzerinden yapılmaktadır. Seyrettiğiniz filmleri farklı bakış açılarıyla tekrar kafanızda canlandırmak apayrı keyif yaratıyor. Hatta benden yazması; bu kitabı okudukça başka sinemayla ilgili kitaplara yönelme isteğiniz artıyor! Ayrıca eserin diğer bir avantajı da illa baştan sona okumanıza gerek olmamasıdır. Bölümler arasında yoğun bir bağlantı olmadığı için okuma kolaylığı sağlıyor. Kitabı bitirdikten bir süre sonra tekrar tekrar ele almak da cabası J

Bölümlerden birkaçının adını kitap hakkında genel bilgiye sahip olabilmeniz için yazmak istiyorum: “Sinemada Esetik Kaygı ve Anlatım Aracı Olarak Sinema Tekniği”, “Psikanaliz ve Sinema Üzerine”, “Sinemada Yıldız Sistemi: Yıldızlar Göz Kırpar”, “Sinemada Tür Kavramı ve Popüler Türleri Anlamak Üzere Bir Yol Haritası”, “Güneydoğu’dan Zayıf Bir Resim: Nefes- Vatan Sağolsun”.

Derlemede yazıları bulunanları sıralamak gerekirse: Murat İri, Gülin Terek Ünal, Nilgün Abisel, Tuğrul Eryılmaz, A. Deniz Morva Kablamacı, Z. Tül Akbal Sualp, Pembe Behçetoğulları, Nurçay Türkoğlu, Nilüfer Timisi, Berrin Yanıkkaya, H. Esra Arcan, Erman Ata Uncu, M. Bilal Dede, Serpil Kırel, Mehmet Sarı, Jostein Gripsrude.

Beni en çok etkileyen yazı hangisi mi? Kesinlikle Berrin Yanıkkaya’nın “Arsız Adam ve Bir Maymun: Feminist Film Okumaları”dır. Sebebini yazmak istemiyorum; okuyunca anlayacağınıza inanıyorum. İlk bakışta çok sert görünse de örneklemeleri ve eleştirinin nedenlerini biraz düşünülünce yazara hak vermemek imkansız.

Ayrıca kitabın arkasındaki kaynakça, sinema araştırmaları yapanlar için hiç de fena sayılmaz. Ön kapak ve arka kapak tasarımı için Yurdagül Tunca ve Uğur Alkapar’ı da tebrik etmek lazım. Gerek renkler, gerek fotoğraf seçimleri oldukça başarılıdır. Artık kitap arşivi yapmadığım bir dönemde eseri zevkle saklıyorum. Kütüphanenize eklenmesi gerekir; kaçırmayın okuyun.

7 yorum:

  1. yararlı olabilecek bir kitap anladığım kadarıyla. bölümleri oldukça ilginç geldi. not ettim bir kenara :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. "Sanat Tarihçisi" olarak senin beğeneceğine inanıyorum :D Ben de artık sana satın almacı olarak danışmanlık yaparım :D

      Sil
  2. İlginç. Sen bir ara başka bir kitap da paylaşmıştın dimi? Hangisi daha yararlı sence?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bir kitap daha yazmıştım (cümlenin duruşu bile harika. kitap yazdığımı düşünsene :p ) O çokd aha kapsamlı ve teknik bilgiler içeriyor. Bu daha akıcı okunuyor ve genel bir bilgi veriyor.

      Sil
  3. şu an en çok ihtiyacım olan şey bir danışmandı hızır gibi yetiştin ahaha :D

    YanıtlaSil
  4. Kitap yazacağım dedin dedin sinema kitaplarından devam ediyorsun. Kır kabuğunu artık kurtul şu sinema çılgınlığından :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sinema çılgınlığı mı? Blogun tek konusu sinema zaten, neden çılgınlık olsun ki? Aksine hedefimden şaşmadığım için mutluyum bile :)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...